Tri stretnutia k cyklotrasám

16. januára 2013 sa na pôde bratislavského magistrátu uskutočnila séria troch stretnutí k cyklotrasám na Pribinovej, Starohájskej a Tomášikovej. Zúčastnili sa jej projektanti, zástupcovia mesta, kraja, STaRZu, polície a samozrejme Cyklokoalícia.

Pribinova

Cyklotrasa s pracovným názvom „Pribinova 2“ bude viesť od novej budovy SND po Most Apollo. Zmení sa organizácia dopravy, na mieste súčasného jazdnéhu pruhu na južnej strane vozovky vznikne obojsmerná cestička pre cyklistov. Automobilová doprava sa presunie na severnú stranu. Cyklisti budú od idúcich áut oddelení parkovacími miestami, ktoré vzniknú na zvyšnej časti vozovky. Toto riešenie zároveň vytvorí bezpečnejší priestor pre chodcov, keďže jeho súčasťou bude zrušenie divokého parkovania na chodníkoch. Pozrite si štúdiu cyklotrasy.

pribinova

Na stretnutí sa prerokovali posledné detaily, ako napr. vjazd a výjazd cyklistov z trasy na Košickú ulicu, použitie stĺpikov a obrubníkov na zamedzenie vjazdu motorových vozidiel na chodník a cyklotrasu či rozšírenie zóny s parkovaním len na vyznačených parkovacích miestach.

Sme radi, že sa na základe našich zásadných pripomienok podarilo presadiť verziu s vedením cyklistov na ceste a nie na chodníku, ako bolo pôvodný návrh projektanta, čím sa podarilo zabrániť budovaniu cyklotrás na úkor chodcov.

Krátko sa diskutovalo aj o cyklotrase Pribinova 1 (od Ministerstva vnútra po novú budovu SND). Pôvodné riešenie, ktoré iniciovala Cyklokoalícia, počítalo okrem iného so zrušením pravého jazdného pruh v smere z centra a jeho využitie na rozšírenie chodníka a zriadenie cyklopruhu. Keďže sa nakoniec podarila dohoda s Ministerstvom vnútra a chodník sa rozšíril na nevyužívaný pozemok ministerstva, riešenie sa bude modifikovať – zrejme vyhradením celého pravého pruhu pre cyklistov.

Projektanti dostali zároveň za úlohu dopracovať cyklistické prepojenie od ministerstva po Gondovu (popred Umeleckú besedu), čím bude zabezpečené prepojenie na pripravovanú cyklistickú trasu na od Starého mosta k Mostu SNP.

Starohájska

Ide o hlavnú mestskú trasu spájajúcu petržalskú hrádzu s Chorvátskym ramenom. Časť od hrádze po Osuského ulicu je už dlhšiu dobu vyznačená vodorovným a zvislým značením na existujúcom chodíku. V časti od Kutlíkovej po Dudovu bude zrejme obnovený povrch chodníku a zachovaný zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov. Od Dudovej po Osuského, kde je vyššia intenzita peších, sa preskúma aj možnosť rozšírenia chodníka a segregovaného pohybu oboch skupín. Taktiež bude doplnený priechod pre cyklistov cez Kutlíkovu ulicu a rozšírený stredový ostrovček.

starohajska

Problémom pri prejazde križovatkou s Osuského ulicou je malý ostrovček na jej juhozápadnej strane, ktorý neposkytuje dostatočný vyčkávací priestor pre cyklistov. Preskúmané bude riešenie, ktoré umožní prejazd cyklistov mimo ostrovčeka, čo si však vyžiada zmenu pravého odbočenia z Osuského k dostihovej dráhe z neriadeného na riadené.

Zvyšok trasy povedenie ako nová cestička pre cyklistov pomedzi stromy medzi cestou a parkoviskom na Námestí hraničiarov. V časti, kde chýba bude dobudovaný aj chodník. Pri Chorvátskom ramene bude napojenie na už existujúcu trasu a pribudnúť má aj chýbajúci priechod.

Tomášikova

Cieľom stretnutia bolo určiť základnú ideu vedenia cyklistickej trasy vedúcej po Tomášikovej, Kaštieľskej, Parkovej a Domových roliach až k Malému Dunaju pri Slovnafte. Cyklokoalícia na základe výjazdu do lokality a následnej internej diskusie vypracovala koncept vedenia trasy (len v úseku Račianska – Ružinovská, o výsledkoch budeme písať v ďalšom článku). Na stretnutí sme s potešením zistili, že predstava, s ktorou prišiel projektant, sa takmer kompletne zhoduje s našim návrhom. Oba návrhy uvažujú s jednosmerným vedením cyklistov na oboch stranách cesty. Jednosmerné pruhy by viedli buď po chodníku (v prípade dostatočne širokého chodníka a malej intenzity chodcov, napr. pri Kuchajde), ako cyklopruh vo vozovke (v prípade dostatočne širokej cesty, napr. medzi Haburskou a Drieňovou) či ako úplne nová cyklocestička (medzi Drieňovou a Ružinovskou). V lokalitách ako Parková v Prievoze či Pluhová ulica v Novom Meste preferujeme integráciu cyklistov do bežnej premávky (a jej prípadné upokojenie, napr. formou zóny 30).

Ako prvá sa bude realizovať spojenie Vajnorskej s Ružinovskou. O ďalšom vývoji projektu v priebehu jeho spresňovania budeme pravidelne informovať.

tomasikova

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.