Stretnutie s ŽSSK ohľadom prepravy bicyklov vo vlakoch

V utorok 10.6. sme sa stretli v sídle ŽSSK so zástupcami železníc, MDVRR SR (národný cyklokoordinátor P. Kľučka), Magistrátu hl. mesta (poradca primátora M. Feik), mestskej časti Vajnory (starosta J. Mrva s viceprimátorom), Bratislavskej integrovanej dopravy (P. Války) a ďalšími.

Stretnutie v ŽSSK
Stretnutie v ŽSSK

Cieľom bolo poukázať na absurdne vysoké ceny za prepravu bicyklov na krátke vzdialenosti, ako napr. Bratislava-Vajnory – Bratislava-hl. stanica, Pezinok – Bratislava-hl. stanica, Sliač – Banská Bystrica a pod. Viac info v našom pôvodnom článku. Stretnutie sa nieslo v pozitívnom duchu, a veľmi oceňujeme prístup generálneho riaditeľa ŽSSK p. Ing. P. Gábora, že držal diskusiu v rovine “ako sa to dá” a nie “ako sa to nedá”. Podpora bola cítiť od všetkých partnerov, boli sme na železničiarov v presile :)

Reakciou Železničnej spoločnosti na zvýšený dopyt po preprave bicyklov (oproti minulému roku o 40 % !!!) sú nasledovné zmenu, ktoré začali platiť v nedeľu 15.6.:

  1. K traťovému predplatnému lístku – týždennému a mesačnému (určený pre pravidelných dochádzajúcich na konkrétnej trati) je možné zakúpiť si traťový lístok pre bicykel s rovnakou časovou platnosťou za 4, resp. 8 EUR. 8 EUR za mesiac je už pomerne dobrá cena. Trošku problémom je aj počasie, málokto vie dopredu či bude daný mesiac jazdiť na bicykli. Navyše, ak sa chce odviesť do inej destinácie, napr. cez víkend za cykloturistikou, nepomôže mu to a musí si kúpiť štandardný jednorázový (1,5 EUR) alebo denný (2,5 EUR) lístok na bicykel, hoci ide len do vedľajšej dediny, alebo na inú stanicu v rámci Bratislavy (napr. Vajnory – Devínska Nová Ves).
  2. Skladací bicykel je možné prepravovať zadarmo ako príručnú batožinu (ak spĺňa podmienky príručnej batožiny).

Z diskusie ďalej vyplynulo, že hlavným problémom železníc je kapacita vagónov, ktoré sú hlavne v rannej špičke preplnené ľudmi. Hlavnou úlohou ŽSSK je podľa nich preprava ľudí, nie bicyklov. Tomu na jednej strane chápeme, ale na druhú stranu to môžu byť úplne nový zákazníci.
Cena lístku za bicykel pritom nie je problém, je to akási forma regulácie dopytu. ŽSSK sa obáva, že ak by bola preprava bicykla zdarma alebo za malý poplatok, dopyt by bol taký vysoký, že by nebolo možné uspokojiť všetkých zákazníkov a najhorší je nespokojný zákazník. Na toto dobre zareagovali p. Feik a p. Kľučka, ktorí spomenuli príklad testovacej fázy prepravy bicyklov vo vozidlách MHD v Bratislave. Testovacia fáza bola len cez víkendy a mimo špičky. Projekt sa osvedčil a rozšíril sa na celý deň. Vôbec pritom nenastalo to, že by boli zrazu vozidlá MHD preplnené bicyklami, ako sa niektorí obávali. Rovnaký prístup sa teda navrhol aj v prípade železníc. Na stredu 18.6. máme pracovné stretnutie, z ktorého vznikne konkrétny návrh na takúto testovaciu prevádzku. Držte palce, dáme vedieť ako sme dopadli…

4 thoughts on “Stretnutie s ŽSSK ohľadom prepravy bicyklov vo vlakoch

  1. Ahojte,

    ja som zase z opacneho konca – bikom som chcel cestovat a som aj cestoval na vzdialenost 150-200km aj v zime, EC. Stale boli a zrejme aj su problemy s miestnenkami pre bike na medzinarodnych vlakoch. X-krat sa mi stalo, ze superspickovy (na EU pomery) EC vagon specialne na prepravu bikov bol prazdny a ja som kvoli PC rezervacnym problemom nedostal miestenku a nemohol na vlak, alebo miestenka sa musi 3 dni zakupit pred odjazdom a neviem, ci naozaj pojdem alebo nie. Sorry, ale beriem to v roku 1985, nie v 2014. Preto si beriem auto. Pozitivna demotivacia alebo negativna motivacia na vyuzivanie vlakov? Asi vlak spini krajinu menej nez auto, rad by som siel vlakom. Teleportovat este neviem.

    Na kratke vzdialenosti – preco berieme priklad zo zahranicia, preco sa prebera to co je v CZ, DE, EU? Ake sily posobia na tomto uzemi, ze vsetko musime kopirovat a bojime sa pouzivat sedliacky rozum a byt sam sebou? Ide tu kopec veci, presne tak.

    Je skvele ze dochadza aj k tomuto dialogu, som rad. Fajn. Malo k tomu dojst uz pred 10 rokmi. Nevadi. Uletene (?) – resp. samotni konstrukteri voznoveho parku mali uvazovat globalne a nie lokalne a svojim sefom navrhnut, aby vozne mali oddiely na biky. IT profici na ZSSK by mali prist s iniciativou, ako riesit zatulane EC miestnenky s bike-mi. Vypravcovia na staniciach navrhnut nadriadenym (vidia to stale) ako vylepsit predpisy, aby mohli napr. napr. zenam pomoct s tazkym bikom/batozinou dole z vlaku na ultra „user friendly“ nastupistiach. Lebo „to sa neda“?

    Sory, ale niekde to takto zacina :). Mna uz nezaujima co si o mne kto mysli, ale riesim to sam a pritom komunikujem s okolim o mojich rieseniach, lebo nikto to za mna nevyriesi to, co ma byt evidentne vyriesene :). Staci vidiet, k tomu treba otvorit oci. Nielen fyzicky.

    Takze hosi, drzim palce, paci sa mi Vas pristup.

    Pozn.: ZSSK by malo redizajnovat user interface hmotneho a nehmotneho majetku a modernozovat co sa len da. Vlaky, budovy, sluzby, komunikaciu. Ulohy zverit profikom. Mne prosto vadia fialove vlaky raz v modrej, potom cervenej, potom oranzovej stanici. Panelaky detto. Autobusy detto. Statna sprava detto. A to nie som zastanca vojenskeho rezimu. Ale… To je duchovny message, co je vonku, to je aj vo vnutri. A to je vsade so vsetkym. Trolinku discipliny a sedliacky rozum. A koordinovana jasna komunikacia s okolim. Ochota… Sorry za filozoficky dodatok ale „ze nie su na to peniaze“ nic nevyriesia. To uz konecne prestava platit. Vzdy je nejaka moznost. Vzdy a so vsetkym!

    Priklad: Ak chcem nieco vyriesit a tyka sa to ostatnych, spytam sa na ich nazor a potom az konam.
    Ak nazor nie je, idem sam.
    Ak je nazor, „ze to sa neda, hlupost, nepodari sa ti to“, idem sam.

    Priklad nedostatku vagonov v rannej spicke – tak vyrobke, pozicajte, budte flexibilni, meditujte, brainstorming, whatever. Dajte zastarale vozne, alebo dalsi vlak historicky s historickymi voznami a Albatrosom (naj“coolovejsi“ parny rusen).

    Skusajte, experimentujte, testujte, len nieco robte. Tak neviem nech si verejnost kupi skladacie Dahony, Esky, aby si to vylozili ako batozinu. Nebojte sa, nebudte konzervativni. Nebojte sa… Neteoretizujte prilis dlho. Podla rekacie verejnosti usudite, ci to bolo ok, ci nie. Budte pozitivni. Ide to. Zijete len raz a budete so sebou spokojni, ked pride hodina H? Zatial je to nuda, nikdy ludi nelaka to, co je nudne. Motivujte ich. Budte prvi ! A robte to neustale.

    Mojim standardom je, vyrazim z domu a svojom horaku, nabehnem s bikom na nastupiste bez zostupovania, kupim si tam listok prilozenim karty a v pedaloch vojdem do vagona. Detto vystup. Bez brutus meskania. Pocas dlhej cesty si pozriem net z WiFi vlaku a zariadim si bezne veci. Nie som vytraseny. A ani nepomyslim na to, ze by som bral auto, navyse budem v destinacii cerstvy a nie ako s autom + dobry pocit, ze som vedome vybral energeticky vyssiu ucinnost dopravy.

    Vdaka, ahojte.

  2. Ahoj drkrvr.
    Dik za feedback. Tiez si myslime, ze iniciativa by mala prist sama od nich alebo od MDVRR SR, ale ked sa inak neda, tak sa snazime aj ako male OZko tlacit velke statne podniky a institucie. Zastupca z magistratu napr. velmi kreativne vymyslal, nech za posledny vagon zapoja nejaky polovicny vagon len na bicykle. Vraj tie 2podlazne vlaky sa nemozu moc upravovat, lebo to je nejaky projekt EU. Pritom staci vyhodit par sedadiel. Uvidime zajtra…

  3. Dobrý deň, ako sa dá na bratislavskej hlavnej ŽS prísť k vlaku s bicyklom bez toho aby sme bicykel aj s batožinou namáhavo museli niesť na tých dlhých schodištiach? Nedá sa urobiť jednoduché riešenie – na schody položiť oceľový U nosník, ako sme to videli v zahraničí?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.